De NS heeft de afgelopen jaren een boel stront over zich heen gekregen. De vertragingen waren bij menigeen onderwerp van gesprek. Als er weer eens een trein vertraagd was dan hoorde je vaak: “Altijd hetzelfde met de NS hè…”. En als je in het algemeen ergens op moest wachten dan was er de gevleugelde uitspraak: “Het lijkt de NS wel”.

Nou heb ik een aantal jaar niet meer met de trein gereisd omdat ik in 2013 een auto heb aangeschaft. Daarvoor reisde ik behoorlijk lange tijd wekelijks met de trein. Sinds kort werk ik in Eindhoven en daarvoor neem ik weer de trein, vanuit Amsterdam. Ik ben daar eerlijk gezegd erg goed over te spreken. De reis verloopt tot nu toe steeds heel voorspoedig.

Er vallen mij sindsdien twee nieuwe dingen op:

Ten eerste zit er een modern nieuw toilet in de dubbeldekkers. Het ziet er fraai uit, maar iedereen loopt te kloten om hem dicht te krijgen. Hilarisch. Er zit namelijk een automatische schuifdeur op. Mensen drukken de knop in om hem open te doen en stappen vervolgens in de open cocon. Maar dan begint het gelazer. De opening is behoorlijk groot dus je staat daar dan enorm te kijk. En de deur, die gaat niet gelijk automatisch weer dicht. Mensen staan dan als het ware in de etalage, voelen zich behoorlijk kwetsbaar en weten zich even geen raad met die situatie. Omdat ze de deur zo snel mogelijk dicht willen hebben gaan ze eerst proberen deze handmatig dicht te trekken, maar dat lukt dus niet. Vervolgens kijken ze waar een knop zit en drukken op de eerste de beste die ze zien. Dat is dan vaak de knop waarmee je doorspoelt. Er kan een twintigtal seconden van ongemak overheen gaan voordat ze de juiste hebben gevonden en de deur langzaam dichtschuift. Ga maar eens in de buurt van zo’n toilet zitten en kijk hoe ongemakkelijk mensen ervan worden als ze daar instappen en ze krijgen de deur niet dicht. Het is een grappig schouwspel.

Maar goed, waar het eigenlijk om draait is het volgende.

Elke keer als je tegenwoordig een station komt binnenrijden vermeldt de conducteur via de intercom dat de trein is aangekomen op haar bestemming. Het verschil met pak em beet 10 jaar geleden is dat dit op een heel positieve manier wordt gedaan. Zo iets als:

“Goedemorgen dames en heren, we komen keurig volgens schema op onze bestemming station Utrecht aan”.

Ik vind het heel slim van de NS om het op tijd komen in positieve zin te benadrukken. Daar is ten opzichte van vroeger zeker opdracht toe gegeven aan conducteurs. En het geeft een goed gevoel mee. Je kunt als NS wel proberen de negatieve tendens van vertragingen tegen te spreken, maar dan wordt het een welles nietes spelletje. Ik denk dat de NS heeft gedacht, laten we onze positieve punten zoveel mogelijk gaan benadrukken als tegenwicht op de negatieve beeldvorming. Dat lukt volgens mij aardig.

Dit is een goede les voor iedereen die gaat solliciteren. Zorg dat je je positieve eigenschappen op een leuke, creatieve en positieve manier weet te verwoorden. De toon waarop je dit doet is heel belangrijk en je merkt dat dit ook steeds meer wordt gebruikt in de dagelijkse omgang. Ik zou de NS ten slotte aanraden hun nieuwe moderne en fantastische toilet aan te gaan prijzen in een reclame. Met daarbij een uitleg welke knoppen waarvoor dienen.

Heb je een vraag over jouw loopbaan? Klik dan op de volgende link om contact op te nemen.